Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Szkoła Podstawowa im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oferuje następujące zajęcia specjalistyczne:
– terapię logopedyczną dla dzieci z zaburzeniami mowy,
– terapię pedagogiczną w tym surdopedagogiczną dla dzieci z niedosłuchem,
– terapię pedagogiczną dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czyli z dysleksją, dysgrafią, dysortografią,
– socjoterapię dla dzieci z zagrożeniem niedostosowaniem społecznym,
– terapię grupową w formie Treningu Umiejętności społecznych czyli zajęć rozwijających umiejętności społeczno-emocjonalne.
Dodatkowo uczniowie posiadający
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
objęci są wsparciem i pomocą w formie zajęć rewalidacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości dziecka zgodnie z niepełnosprawnością.
Nasi specjaliści:
– logopeda – zajmuje się diagnozą i terapią dzieci z zaburzeniami mowy i sprawności językowych. Wspiera rodziców wiedzą, umiejętnościami i materiałami logopedycznymi do terapii. Prowadzi korektę wad wymowy w ramach zajęć rewalidacyjnych oraz terapię logopedyczną dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
-pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny, socjoterapeuta – zajmuje się diagnozą i terapią pedagogiczną dzieci z różnymi deficytami: niepełnosprawnością intelektualną, z niedosłuchem, z niedowidzeniem, z niedostosowaniem społecznym. Jednocześnie służy wsparciem pedagogicznym dla dzieci i młodzieży w sytuacjach trudnych, kryzysowych, emocjonalnych. Pozostaje również do dyspozycji rodziców – udziela wsparcia i wskazówek w sprawach wychowawczych i edukacyjnych.
–nauczyciele współorganizujący kształcenie – oferujemy wsparcie nauczyciela wspomagającego dla dzieci, które posiadają Orzeczenie potrzebie kształcenia specjalnego. Służy on pomocą podczas realizowania podstawy programowej na każdym etapie edukacyjnym, siedząc z dzieckiem w jednej ławce. Dodatkowo udziela wskazówek nauczycielowi prowadzącemu zajęcia celem odpowiedniego dostosowania materiałów i środków dydaktycznych do potrzeb i możliwości dziecka z określoną niepełnosprawnością.
ORGANIZOWANIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ W CZĘSTOCICACH im. KAWALERÓW ORDERU UŚMIECHU ODBYWA SIĘ NA PODSTAWIE:
– Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
– Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
– Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
– Ustawy z 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r., Nr 256, poz. 2572, z późn. zmianami)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
– z niepełnosprawności,
– z niedostosowania społecznego,
– z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
– z zaburzeń zachowania lub emocji,
– ze szczególnych uzdolnień,
– ze specyficznych trudności w uczeniu się,
– z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
– z choroby przewlekłej,
– z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
– z niepowodzeń edukacyjnych,
– z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi,
– z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w:
a) rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych,
b) rozwijaniu umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.
3.Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.