Koncepcja pracy

koncepcja-przedszkola

 

Koncepcja pracy przedszkola to ogólny plan działania społeczności przedszkolnej. Jest jak drogowskaz, który wskazuje kierunki pracy i rozwoju wszystkim jego członkom. Uświadamia celowość i wartość działania. Umożliwia wprowadzanie zmian i przyczynia się, przy wspólnym zaangażowaniu – do lepszej przyszłości. Prowadzi do sukcesów dzieci, nauczycieli, rodziców i wszystkich pracowników przedszkola.

Koncepcja jest nierozerwalna i spójna z treścią dokumentów wewnątrzprzedszkolnych: ze statutem, programem profilaktycznym oraz przedszkolnym zestawem programów.

W tworzeniu dokumentu uwzględniono rolę przedszkola w środowisku lokalnym.

Dalsze sprawne działanie przedszkola wymaga stałej i partnerskiej współpracy z organem prowadzącym i nadzorującym, innymi przedszkolami, szkołami i instytucjami mogącymi wspierać jego działania.

Misja przedszkola

Działania ukierunkowane przede wszystkim są na wszechstronny, harmonijny rozwój dziecka, zgodny z jego własnym potencjałem, możliwościami i potrzebami, jego dążeniem do autokreacji, samorealizacji, autonomii, a w konsekwencji do szczęśliwego życia.

Realizowany przez nas system wychowawczy i działania edukacyjne sprzyjają wyzwalaniu aktywności własnej dzieci, rozwijają ich zainteresowania, wzmacniają poczucie bezpieczeństwa i odpowiedzialności oraz służą osiąganiu gotowości szkolnej.

Dziecko w naszym przedszkolu jest:

  • akceptowane takie, jakie przychodzi, jakie jest,
  • jest ufne w stosunku do nauczycieli,
  • jest optymistyczne, pogodne, otwarte,
  • poznaje swoje prawa i obowiązki,
  • jest ciekawe świata, twórcze i kreatywne,
  • chętnie podejmuje nowe wyzwania,
  • aktywnie uczestniczy w życiu przedszkola,
  • jest odpowiedzialne, prawdomówne i świadome zagrożeń,
  • dba o swoje zdrowie i o środowisko naturalne,
  • uczy się dostrzegać swoje mocne strony i buduje pozytywny obraz samego siebie,
  • uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi,
  • osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą mu z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.

 

Dziecko w naszym przedszkolu ma prawo do:

  • życia i  indywidualnego procesu i tempa rozwoju,
  • poczucia bezpieczeństwa, zgłaszania zagrożeń,
  • akceptacji, miłości bezwarunkowej i czułości,
  • swobody myśli, sumienia i wyznania,
  • własnych poglądów, opinii, wypowiedzi,
  • ma prawo nie wiedzieć, nie znać, nie rozumieć i zrozumieć,
  • kontaktów społecznych i bycia częścią wspólnoty,
  • zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
  • Nauki, informacji, badania i eksperymentowania,
  • odczuwania emocji, przerwy, ciszy, odpoczynku, snu,
  • doświadczania konsekwencji swojego zachowania,
  • aktywności ruchowej i świeżego powietrza,
  • zdrowego odżywiania się, zgłaszania złego samopoczucia,
  • pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
  • pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia.

 

Rodzice w naszym przedszkolu:

  • są równoprawnymi członkami społeczności przedszkolnej,
  • włączają się w spójny i jednolity system oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych i opiekuńczych na płaszczyźnie przedszkole i dom rodzinny wychowanka, czyli biorą aktywny udział w procesie wychowania i edukacji swojego dziecka w przedszkolu,
  • zapoznają się na bieżąco z realizowanymi w przedszkolu zadaniami wynikającymi z planów pracy i koncepcji pracy przedszkola,
  • biorą czynny udział w różnych formach współpracy organizowanych przez przedszkole,
  • wzbogacają własną wiedzę i umiejętności pedagogiczne poprzez udział w proponowanych przez przedszkole warsztatach, spotkaniach,
  • uczestniczą we wzmacnianiu więzi rodzinnych i relacji między pokoleniowych,
  • uczestniczą w promowaniu placówki w środowisku lokalnym,
  • tworzą pozytywną atmosferę w kontaktach z przedszkolem,
  • wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola,
  • otrzymują rzetelną informację na temat rozwoju i postępów swojego dziecka, jego zachowaniu i przyczynach ewentualnych niepowodzeń,
  • informowani są o stanie gotowości szkolnej dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości odpowiednio wspomagać,
  • informowani są o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno – pedagogicznej i innej.

 

Nauczyciele w naszym przedszkolu:

  • są empatyczni i taktowni, refleksyjni i uważni, kompetentni, posiadają wiele talentów,
  • są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola,
  • wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia,
  • obserwują i oceniają jego rozwój i wskazują kierunki pracy dziecka,
  • współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
  • pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola,
  • aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki,
  • stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,
  • zupełniają swoją wiedzę i rozwijają umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe,
  • wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami,
  • monitorują efektywność własnej pracy.