Koncepcja pracy
Koncepcja pracy przedszkola to ogólny plan działania społeczności przedszkolnej. Jest jak drogowskaz, który wskazuje kierunki pracy i rozwoju wszystkim jego członkom. Uświadamia celowość i wartość działania. Umożliwia wprowadzanie zmian i przyczynia się, przy wspólnym zaangażowaniu – do lepszej przyszłości. Prowadzi do sukcesów dzieci, nauczycieli, rodziców i wszystkich pracowników przedszkola.
Koncepcja jest nierozerwalna i spójna z treścią dokumentów wewnątrzprzedszkolnych: ze statutem, programem profilaktycznym oraz przedszkolnym zestawem programów.
W tworzeniu dokumentu uwzględniono rolę przedszkola w środowisku lokalnym.
Dalsze sprawne działanie przedszkola wymaga stałej i partnerskiej współpracy z organem prowadzącym i nadzorującym, innymi przedszkolami, szkołami i instytucjami mogącymi wspierać jego działania.
Misja przedszkola
Działania ukierunkowane przede wszystkim są na wszechstronny, harmonijny rozwój dziecka, zgodny z jego własnym potencjałem, możliwościami i potrzebami, jego dążeniem do autokreacji, samorealizacji, autonomii, a w konsekwencji do szczęśliwego życia.
Realizowany przez nas system wychowawczy i działania edukacyjne sprzyjają wyzwalaniu aktywności własnej dzieci, rozwijają ich zainteresowania, wzmacniają poczucie bezpieczeństwa i odpowiedzialności oraz służą osiąganiu gotowości szkolnej.
Dziecko w naszym przedszkolu jest:
- akceptowane takie, jakie przychodzi, jakie jest,
- jest ufne w stosunku do nauczycieli,
- jest optymistyczne, pogodne, otwarte,
- poznaje swoje prawa i obowiązki,
- jest ciekawe świata, twórcze i kreatywne,
- chętnie podejmuje nowe wyzwania,
- aktywnie uczestniczy w życiu przedszkola,
- jest odpowiedzialne, prawdomówne i świadome zagrożeń,
- dba o swoje zdrowie i o środowisko naturalne,
- uczy się dostrzegać swoje mocne strony i buduje pozytywny obraz samego siebie,
- uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi,
- osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą mu z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.
Dziecko w naszym przedszkolu ma prawo do:
- życia i indywidualnego procesu i tempa rozwoju,
- poczucia bezpieczeństwa, zgłaszania zagrożeń,
- akceptacji, miłości bezwarunkowej i czułości,
- swobody myśli, sumienia i wyznania,
- własnych poglądów, opinii, wypowiedzi,
- ma prawo nie wiedzieć, nie znać, nie rozumieć i zrozumieć,
- kontaktów społecznych i bycia częścią wspólnoty,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
- Nauki, informacji, badania i eksperymentowania,
- odczuwania emocji, przerwy, ciszy, odpoczynku, snu,
- doświadczania konsekwencji swojego zachowania,
- aktywności ruchowej i świeżego powietrza,
- zdrowego odżywiania się, zgłaszania złego samopoczucia,
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
- pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia.
Rodzice w naszym przedszkolu:
- są równoprawnymi członkami społeczności przedszkolnej,
- włączają się w spójny i jednolity system oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych i opiekuńczych na płaszczyźnie przedszkole i dom rodzinny wychowanka, czyli biorą aktywny udział w procesie wychowania i edukacji swojego dziecka w przedszkolu,
- zapoznają się na bieżąco z realizowanymi w przedszkolu zadaniami wynikającymi z planów pracy i koncepcji pracy przedszkola,
- biorą czynny udział w różnych formach współpracy organizowanych przez przedszkole,
- wzbogacają własną wiedzę i umiejętności pedagogiczne poprzez udział w proponowanych przez przedszkole warsztatach, spotkaniach,
- uczestniczą we wzmacnianiu więzi rodzinnych i relacji między pokoleniowych,
- uczestniczą w promowaniu placówki w środowisku lokalnym,
- tworzą pozytywną atmosferę w kontaktach z przedszkolem,
- wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola,
- otrzymują rzetelną informację na temat rozwoju i postępów swojego dziecka, jego zachowaniu i przyczynach ewentualnych niepowodzeń,
- informowani są o stanie gotowości szkolnej dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości odpowiednio wspomagać,
- informowani są o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno – pedagogicznej i innej.
Nauczyciele w naszym przedszkolu:
- są empatyczni i taktowni, refleksyjni i uważni, kompetentni, posiadają wiele talentów,
- są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola,
- wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia,
- obserwują i oceniają jego rozwój i wskazują kierunki pracy dziecka,
- współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola,
- aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki,
- stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,
- zupełniają swoją wiedzę i rozwijają umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe,
- wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami,
- monitorują efektywność własnej pracy.